internet

Jak zostać wirtualną asystentką? Poradnik krok po kroku

Wirtualna asystentka to zawód, który powstał stosunkowo niedawno, a już cieszy się sporą popularnością. W związku z zapotrzebowaniem na pracę zdalną wielu pracodawców decyduje się na zatrudnienie osoby, która nie musi codziennie pojawiać się w biurze, ale swoje obowiązki wykonuje z domu. Jak zostać wirtualną asystentką i czym się zajmuje? Jakie cechy charakteru są niezbędne do objęcia tego stanowiska? O tym można przeczytać w poniższym tekście.

Kim jest asystentka wirtualna? Praca na tym stanowisku

Każdy, kto zastanawia się, jak zostać wirtualną asystentką, powinien wiedzieć, że nie jest to najłatwiejszy zawód. Na barkach takiej osoby spoczywa bowiem ogromny ciężar. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest po prostu prawą ręką przedsiębiorcy, z tym że swoje obowiązki wykonuje z dowolnego miejsca. W dużej mierze to, czym zajmuje się, zależne jest od niej samej. To ona powinna wybrać dziedzinę (lub kilka), w której czuje się najlepiej i dopiero zacząć działać. Jednocześnie może zajmować się wieloma zadaniami pod warunkiem, że posiada konkretne umiejętności oraz predyspozycje. Tylko dzięki temu może liczyć, że jej usługi zyskają aprobatę i klient z nich skorzysta.

Praca wirtualnej asystentki to zajęcie, któremu nie każdy podoła. Osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna posiadać określone cechy charakteru. Przede wszystkim musi umieć pracować bez nadzoru. Skoro wykonuje obowiązki poza siedzibą firmy, sama powinna tak zorganizować własny czas, żeby znaleźć go zarówno na zadania pracownicze, jak i zajęcia rodzinne.

Idąc tym tropem, można zauważyć, że kolejną pożądaną cechą będzie terminowość. Klienta bowiem nie będzie interesowało to, czy wydarzyło się coś niespodziewanego i przez to zlecenie nie zostało wykonane w określonym terminie. Dla niego najważniejsze jest to, aby wszystko przebiegło zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami.

Znaczenie ma także komunikatywność. W końcu asystentka wirtualna codziennie będzie miała kontakt nie tylko z przełożonym bądź klientem, ale również często innymi pracownikami firmy czy urzędnikami. Musi więc dokładnie dobierać słowa i być asertywna. Przydadzą się jej również opanowanie, wielozadaniowość oraz umiejętność pracy pod presją czasu.

Wirtualna asystentka - jak zostać?

O tym, jak zostać wirtualną asystentką, krąży wiele nieprawdziwych historii. Najczęściej odpowiedzialne są za nie te osoby, którym nie powiodło się w zawodzie lub zwyczajnie czują zazdrość. Przed podjęciem decyzji o zajęciu tego stanowisko warto wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów. Pierwszym z nich są możliwości finansowe i założenie własnej firmy. Na początkowym etapie pracy zlecenia mogą nie spływać od razu, a tym samym nie pojawią się żadne przychody. Dlatego dobrze mieć oszczędności lub nie rezygnować z etatu, aby mieć czas na pozyskanie klientów.

Kolejnym etapem do tego, aby zostać wirtualną asystentką, jest reklama, czyli własna strona internetowa oraz logo firmy. Lepiej postawić na prostotę oraz efektowność. Dla osoby starającej się o to stanowisko powyższe zadanie raczej nie będzie wyzwaniem.

Następnie przyszła wirtualna asystentka musi podjąć ostateczną decyzję dotyczącą tego, w jakiej dziedzinie czuje się najlepiej i chce w niej działać. Konieczne będzie też ustalenie, do jakiej grupy docelowej ma trafić oferta. Wraz z biegiem czasu wyodrębni się profil osoby, z którą współpraca wychodzi najlepiej. Niewątpliwie znaczenie będą miały: wiek, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód, wysokość zarobków, najczęściej występujące problemy i możliwość ich rozwiązania.

W pracy wirtualnej asystentki niezwykle ważne jest nie tylko zdobywanie doświadczenia, ale też korzystanie z czyjegoś. Osoby, które od dłuższego czasu działają w tej branży, często chętnie służą pomocą i radą. Nie można też nie wspomnieć o podejściu do klienta. Profesjonalizm nie pozwala na nachalność lub natarczywe wysyłanie ofert, ale w razie braku jakiejkolwiek odpowiedzi lepiej nie rezygnować. Poza tym w sieci można znaleźć kilka interesujących grup, w których widnieją ogłoszenia o rekrutacji. Warto na nie odpowiadać.